Här har vi samlat en rad frågor och svar från våra kunder och intressenter. Vi försöker nedan på ett sakligt och tydligt sätt lämna svar på frågorna. Det finns också relevanta hänvisningar till mer kunskap.
Vi har delat upp frågorna i kategorier för att göra det lättare för dig att hitta dina svar. Klicka på kategorierna här intill, så kommer du till rätt avdelning.
FAQ OM PENGAR
Vad kommer mitt projekt att kosta?
En av de vanligaste frågorna vi får innan ett möte är vad det kommer att kosta. För att ge en kvalificerad uppskattning måste vi då veta mer om just ditt projekt. Kontakta oss för att berätta mer, så kan vi utifrån detta ge ett kostnadsförslag och boka in ett möte för en offert.
Jobbar ni med fast pris?
Vi föredrar fast pris och strävar efter att erbjuda alla våra kunder ett fast pris. Ett fast pris har många fördelar. Dels eftersom vi kan definiera omfattningen av arbetet innan projektet startar. Också för att priset för det som ni vill att vi ska utföra är känt från början. Slutligen blir styrningen av projektet bättre.
För att kunna få ett fast pris så ställer det dock lite krav på dig. Följaktligen måste du kunna tala om på ett strukturerat sätt, vad du vill att vi skall utföra. Slutligen också hur du förväntar dig att slutresultatet skall se ut.
Om du mot förmodan inte skulle känna dig komfortabel i planering, då rekommenderar vi arbete på löpande räkning istället, för att definiera projektet allt eftersom det fortlöper. Dessvärre blir det ofta dyrare för dig med löpande räkning, så försök definiera projektet innan det startar.
Hur fungerar det om vi ändrar oss under projektets gång?
Vad händer med priset om ni är långsammare eller snabbare än beräknat?
En av tjusningarna med fast pris är att priset är definierat i förväg. Är vi sedan snabbare än beräknat, då är det vår vinst. Är vi långsammare, då är det vår förlust. Således påverkar inte vår hastighet priset.
Vad är ett ca-pris?
Hur fungerar det med betalningen?
Du får faktura via epost från oss en gång per månad, vanligtvis första eller andra veckan i månaden efter. Fakturan innehåller belopp för det arbete vi utfört förra månaden, samt de material som vi köpt och levererat tom den sista i förra månaden. Fakturan skall betalas inom 10 dagar efter att du erhållit den. Slutsatsen är att du i genomsnitt erhåller 31 dagars kredit från oss. Vi drar av ROT-avdraget direkt, så den delen behöver du inte betala.
ROT & RUT
Kan jag utnyttja rotavdraget när jag anlitar er?
Kan jag utnyttja flera års rotavdrag?
ROT-avdraget räknas till det år som betalningen sker, så utförs arbetet i slutet av år 1 men betalning görs i början av år 2 så räknas det till skatteår 2. Det går att styra betalningsdag så att du kan nyttja två års ROT-avdrag, såväl framåt som bakåt. Vi berättar gärna mer vilka möjligheter som finns i ett samtal.
Vad är det för skillnad på RUT- och ROT-arbeten?
Hur fungerar skatteavdraget för grön teknik?
Vad händer om jag drar över ROT-avdraget?
Vad händer med ROT-avdraget om jag har en liten inkomst?
FAQ OM TID
Vilka tider jobbar ni?
Jobbar ni på kvällar och helger?
Om du vill ha arbetet avklarat snabbt och det går bra för grannarna så kan vi arbeta på både kvälls- och helgtid. En förutsättning är att våra kollegor också ställer upp såklart.
Vad händer om ni inte blir färdiga i tid?
Frågan är svår att besvara, och ofta så är den dolda frågan egentligen en annan: Håller vi oss inom en i förtid definierad tidsram, och kan vi garantera detta? Ja, vi har alltid en tidsplan, och nej, vi kan aldrig garantera att bli klara i tid. I tre av fyra fall håller vi tidsplanen. I de fall vi inte håller tidsplanen beror det ofta på leveransförseningar av dina egna levererade möbler. Andra orsaker kan vara stora tilläggsbeställningar, fuktskador eller andra situationer utanför vår kontroll.
Det går att komma överens om ett sk vite, om tidsplanen är viktig. Ett vite kommer vi i så fall överens om innan, och vite kräver ett skriftligt konsumentavtal.
Vad är ett skäligt vite?
PERSONAL
Från vilka länder kommer era hantverkare?
Kan vi kommunicera med era medarbetare?
Det här är den näst vanligaste frågan vi får, och självklart är svaret ja. Bakgrunden till frågan brukar vara att du haft dålig erfarenhet från tidigare projekt, där språkförbistringar satt käppar i hjulen. Hos oss är det lika självklart att vi kan förstå varandra internt i vårt utförande, som att ni kan förstå oss. Alla våra medarbetare pratar antingen svenska eller engelska. Våra kundansvariga och arbetsledare, som är de du i första hand skall kommunicera med pratar alla svenska eller engelska.
Har ni egen personal?
Har ni kollektivavtal?
UTBILDNING
Är era elektriker behöriga?
Våra elektriker är utbildade och har certifikat. Vi uppfyller Elsäkerhetsverkets krav på hur el-arbete skall utföras. Vårt företag är registrerat som utförare av el-tjänster och vi uppfyller kraven för att våra elektriker skall ha behörighet. Vår elektriker för regelefterlevnad heter Anders. hans behörighetsbevis hittar du här. Vidare kan du kontrollera vår behörighet hos Elsäkerhetsverket här.
Har ni auktoriserade rörmokare?
Är era plattsättare behöriga?
Är era arbetsledare behöriga BAS?
MILJÖ & ARBETSMILJÖ
Ingår bortforsling av byggsopor?
Ibland så vill beställaren själv ta hand om bortforsling av byggsoporna. Det tycker vi är helt OK. Annars så brukar vi alltid räkna in bortforsling av soporna, normalt i sk byggsäckar. Vi använder oss av Circla Recycling.
Källsorterar ni byggsoporna?
I det fall vi själva kör upp soporna till tippen, så källsorterar vi på tippen. I alla övriga fall anlitar vi företag, som sköter borttransporten av byggsoporna, normalt i sk byggsäckar från Circla. Dessa företag källsorterar när de lämnar in säckarna och vi uppfyller därmed alltid kraven från kommunerna på att ta hand om byggavfallet på ett miljömedvetet sätt.
Vad händer om ni hittar asbest?
Behöver vi en arbetsmiljöplan?
Övertar ni ansvaret för arbetsmiljön?
Kan jag själv vara Byggarbetsmiljösamordnare?
Jag har hört talas om Legionella, vad är det?
Legionella är en bakterie som kan orsaka legionärsjuka. Och bakterien förekommer naturligt i distributionsnäten för vatten.
Bakterierna kan överleva i temperaturintervallet 0-50°C. Därför är risken att legionellabakterier växer till hög, om vattenomsättningen i vattenledningar är låg och temperaturen är mellan 20 och 45°C. Legionärssjuka smittar genom att man andas in vattenaerosoler som innehåller legionellabakterier till exempel i duschar och bubbelpooler där det finns risk för bildning av vattenaerosoler.
För att förhindra att bakterierna växter till är drift och underhåll av vattensystem viktiga. Vidare är det viktigt att ta bort reservoarer med stillastående vatten och rensa systemet från blindledningar där temperaturen är gynnsam för tillväxt. Slutligen är en vanlig åtgärd att plocka bort handdukstorken som är kopplad mot varmvattencirkulationen, VVC.
Ännu mer information om legionellan hittar du på Folkhälsomyndighetens hemsida.
Behöver vi tillhandahålla omklädningsrum, toalett och plats för matlagning?
JURIDISKA FAQ
Vi vill skriva ett avtal, hur ser ni på detta?
Vi tänkte använda oss av ABS18. Hur ser ni på detta?
ABS18 är det perfekta avtalet när du anlitar oss för att bygga nytt, bygga på, bygga till eller bygga en takkupa. Avtalet är Konsumentverkets standardavtal för småhusentreprenader, vilket ovanstående projekt anses vara. Avtalet speglar Konsumenttjänstlagens paragrafer 51-61.
Har ni oskäliga avtalsvillkor?
Våra kunder är alla konsumenter. Vi är därför bundna till den tvingande konsumentlagstiftning som finns och kan inte använda oss av avtalsvillkor som står i strid med Konsumenttjänstlagen. Lagen är dock ganska drubbig och öppen för tolkning. Av den anledningen har Konsumentverket tagit fram standardavtal, Hantverkarformuläret och Allmänna Bestämmelser för Småhusentreprenader, ABS. Dessa avtal ger möjlighet för viss frihet, vilken återspeglas i våra allmänna avtalsvillkor, vilka du hittar här. Ingen av paragraferna är oskälig eller strider mot lagen.
Hur hanterar QICON mina personuppgifter (Integritetspolicy)
ANSVAR
Vilka garantier lämnar ni?
Vad är skillnaden mellan garanti och ansvar?
Har ni en ansvarsförsäkring?
Vad händer om nåt går fel?
ÖVRIGA FAQ
Behöver vi en konstruktör, ni kan väl bygga?
Bygga, det kan vi! Vilket är inte samma sak som att ta ansvar för att lasterna fördelas mellan de olika byggnadsdelarna på ett korrekt. Inte heller att byggnaden uppfyller de tekniska egenskapskrav som Boverket ställer upp. För att kunna räkna ut lasterna behöver man vara ingenjör och specialiserad på att räkna i kPa och Nm. Vi brukar jämföra ett bygge med att bygga med lego, för att ta en metafor som många kan relatera till. Arkitekten gör en jättefin bild på framsidan av lego-paketet, och i paketet ligger 1000 byggstenar. Utan en ritning, som beskriver hur vi ska sätta ihop dessa byggdelar är det omöjligt att bygga bara efter bilden på framsidan. Följdaktligen har du där konstruktörens roll, att ta fram en beskrivning hur allt skall hålla ihop. Konstruktör behövs alltid vid tillbyggnad och rivning av bärande vägg. Här finns inga genvägar.
Kan ni hjälpa oss med en färdigställandeförsäkring?
Kommunen brukar kräva ett färdigställandeskydd i vissa fall vid tillbyggnad. Detta ordnar vi vanligtvis genom en färdigställandeförsäkring. Försäkringen träder in för det fall av vi skulle gå i konkurs. Den täcker dina kostnader för att hitta en ny entreprenör som kan ta över, med de fördyringar och förseningar som det kan innebära. En färdigställandeförsäkring tecknar vi hos Gar-Bo. Du kan även teckna själv. Gemensamt för bägge metoderna brukar vara att du skall uppvisa ett påskrivet entreprenadkontrakt, typ ABS18. Mer info om detta kan du läsa här.
Behöver vi en besiktningsman?
Nej, i många fall behövs ingen besiktningsman. Det går bra att ha en slutbesiktning med bara dig och oss. Ibland kan det dock vara skönt med en oberoende person, som ser objektivt på saken. I vissa fall är det också ett krav, tex om du har en färdigställandeförsäkring eller att kommunen har föreskrivit en särskild besiktning av något. En sakkunnig person skall alltid besiktiga eldstäder och brandskydd.
Kan ni rekommendera en besiktningsman?
En besiktningsman skall vara oberoende. Av den anledningen kan vi inte rekommendera en besiktningsman, men vi kan rekommendera ett företag som tillhandahåller besiktningsmän. Kontakta www.besiktningsman.se så får du kompetent hjälp.
Ansvarar ni för måttangivelser i offerten?
I våra offerter finns en mängd måttangivelser, som du som beställare kan ha svårt att härleda. Oftast är det våra tjänstemän som mätt upp efter en ritning eller verkligheten. Förutsatt att ritningen är korrekt, så behöver du inte känna att du skall ansvara för måtten. Den som mätt ansvarar för riktigheten i detta, enligt traditionella principer som kommer till uttryck i bla ABS18 eller andra byggavtal. Således, skulle måttangivelserna komma från dig, eller har du givit oss en ritning som inte är skalenlig, så ansvarar du för måtten.