REKLAMERA
Ibland blir det fel helt enkelt och du kan behöva reklamera, göra en reklamation. Då ska du känna dig trygg att vi finns där för att ta hand om felet och ansvara för det. I branschen händer det tyvärr alltför ofta, att företag bygger fel, och sen går i konkurs. Då är garantier och ansvar ingenting värt. Tänk på detta redan när du väljer det företag som ska utföra din entreprenad. Ett lite äldre, stabilare företag med bra referenser ger dig en tryggare situation när du måste hantera eventuella fel.
Vi försöker undvika fel så långt det går, men ibland gör vi fel ändå. Vår personal är människor som alla andra. Det viktiga, när vi bygger fel, är att vi finns kvar för att du ska kunna ställa oss till svars den dag du upptäcker eventuella fel.
Har du upptäckt ett fel, som du anser bero på att vi byggt fel, då ska du reklamera felet till oss. Det är alltid mycket bättre för dig att göra en reklamation under garantitiden än under ansvarstiden. Mer om garanti och ansvar och dess skillnader kan du läsa här.
Vänligen fyll i vårt reklamationsformulär här nedan och bifoga bilder på felet/felen. Vi kontaktar dig sedan inom kort. Om du istället vill kontakta oss för att vi ska reparera någon annans fel, då fyller du i vårt kontaktformulär istället.
REKLAMATIONSFORMULÄR
GARANTI & ANSVAR
Garanti för ny- och tillbyggnader
Garantitiden gäller enligt Konsumenttjänstlagen för ny- och tillbyggnader i två år efter att entreprenaden är avslutad. Vanligen är en entreprenad avslutad när den har blivit godkänd på slutbesiktning. Under garantitiden ansvarar entreprenören för de fel som framträder. Förutsättningen är att de inte var synliga och möjliga att upptäcka under slutbesiktningen. Beställaren kan också skriftligen inom sex månader från slutbesiktningen, anmäla fel, som var synliga, men som besiktningsmannen missade. Garantitiden innebär att fel som upptäcks förutsätts bero på entreprenören. Entreprenören har därför bevisbördan för att bevisa att felet inte beror på entreprenören. Ett sprucket kakel kan tex bero på att beställaren råkat ha sönder det efter slutbesiktningen, vilket då inte kan utgöra en grund för en garanti. För att göra gällande garanti måste du reklamera.
Garanti för andra konsumententreprenader
För konsumententreprenader som inte är ny- och tillbyggnader saknar lagen en angiven garantitid. Det är då upp till entreprenören att avge en frivillig konsumentgaranti, att gälla under denna definierade garantitid. Ibland finns längre garantitider än vad entreprenören lämnar. Golvvärmeleverantörer lämnar till exempel ofta 20 års garanti på slingan. Vidare finns det en generell varugaranti på minst 12 månader som man brukar kunna hävda för materialfel. Självklart har beställaren rätt att åtnjuta dessa längre garantitider även om de inte är uttalade. Du ska alltid reklamera fel, oavsett om de omfattas av garanti eller inte.
Ansvar för alla entreprenader
Efter garantitidens utgång börjar en ansvarstid i stället att löpa. Ansvarstiden är tio år från det att besiktningsmannen godkänt entreprenaden. När garantin inte gäller och det endast är ansvarstid, förutsätts inte längre entreprenören vara den som är ansvarig för felet. I stället måste beställaren visa att felet beror på entreprenören. Det är ofta svårare att få rätt mot en entreprenör när garantitiden gått ut. Det är inte alltid lätt att bevisa att felet fanns redan när besiktningsmannen godkände entreprenaden. Endast om felet fanns vid slutbesiktningen kan felet anses bero på entreprenören. I vissa fall är det dock enkelt, även om man kanske måste riva för att konstatera orsaken till felet. En vattenskada runt en brunn kan tex ha flera orsaker. Först efter en rivning kan du konstatera att tätskiktet inte applicerats på ett korrekt sätt. Ansvaret träder då in, om du gör en reklamation.
Reklamera oavsett garanti eller ansvar
I alla fall av garanti och ansvar ska du reklamera felet. Du kan läsa mer om reklamation här.